Direktlänk till inlägg 15 mars 2010

Rut o rot avdraget ?!

Av fia - 15 mars 2010 10:45

Det här med rot och rut avdrag måste väl vara ett bra sätt att få svarta jobb till vita jobb.

Nu förstår jag inte varför Mona Shalin är så emot något som hon var för i en bok hon skrev för några år sedan.

Detta med städhjälp eller hjälp i hemmet är väl kanon så att vi kan ägna mer tid åt våra barn eller andra intressen eller orka prestera lite mer på våra jobb.Slippa otillräckligheten som jag tror dom flesta kvinnor känner i sitt liv.

 

Det är faktiskt också så fortfarande att det är kvinnan som har huvudansvaret för barn och hem. Det kan vara en enorm lättnad och skapa mindre konflikter ifall man helt enkelt lejer bort sitt städ eller det man tycker är betungande i ett hem .

För männen kan jag tycka att det kanske inte frigör mera tid för dom har ju sin städerska,helt gratis :nämligen sina fruar el sambos.

Inte heller städar dom på sina jobb ,det gör någon anställd (avdragsgill dessutom ) förmodligen en kvinna. Att ha en städerska på jobbet är så självklart att ingen funderar över detta. Eller vem bäddar rent på hotellrummen ? En utlänsk kvinna ( förmodligen en del svartjobbare )

I en underskökning visar att männen städar o tvättar mindre än tio procent  i hemmet.

 

Om vi nu slopar rotavdraget kommer det försvinna elva tusen jobb !

Det räknas inte verkar det som men när saab skulle lägga ner handlade det om etusen jobb . Då var det ett himla hallå i media.

Varför kan vi inte få fortsätta under en tioårsperiod för att se hur detta utvecklar sig.

Visst vore det skönt för min gamla mamma att beställa fönsterputsning

eller få bakat lite bullar eller kanske bara att få hjälp med att få handla kläder .Betala för servicen med subventionen.

Det avlastar även Kvinnans dotter som har nog med sitt och måste också dras med sitt dåliga samvete mot sin mamma.

 

När då mor och dotter träffas kan dom i stället satsa på att umgås med gått samvete mot varandra.

 

Om kvinnorna slipper dra det tunga lasset i hemmet så frigörsderas tid och kraft att bli mera harmoniska ,mindre utbrändhet, mindre sjukdom , bättre relation både till mannen och barn.

Där tror jag samhället spara pengar.

Men det är klart det kanske skulle bli för mycke tid till att kvinnor så att dom börjar ställa krav och då kanske maktfullkomligheten hotas.

 

Genom att göra hushållsnära tjänster vitt kommer vi också höja statusen på det jobbet.

Sedan är det en höjdare att få komma hem till ett städat hem.

Vi blir mycke gladare av det.

 

I vår kommer jag att leja in för storstäd och fönsterputsning.

 

Om jag ska orka jobba heltid orkar jag inte göra detta grovjobb hemma. Eftersom jag har ledbesvär skulle detta innebära en lång sjukskrivningsperiod.

Vad kostar inte det samhället ?

 

Vad tycker ni ?

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av fia - 21 mars 2010 20:19

Igår kväll var det fest ! Ja en sån där riktigt rolig och glad fest. Faktum är att det var länge sedan jag haft så kul. Kvällen startade med att vi började med att öppna ett kuvär där det stod vars vi skulle gå och äta förrätten. Vi skulle då vid...

Av fia - 17 mars 2010 10:32

Semester låter väl som en självklarhet för dom allra flesta och det är nog så. Det är grädden på moset efter ett års slit på jobbet. Som egen företagare är det inte så självklart att ha semester. Själv har jag inte haft mer än tio dagars ledigt p...

Av fia - 16 mars 2010 08:46

Idag tänker jag på alla barn. Hur mycket dom utsätts för. Redan i tidig ålder ska dom vara med. Aktiviteterna ska börja redan då dom är bebis. Det är babysim ,babysång,babygympa etc. Sedan växer dom upp och ska ha den ena aktiviteten den ena efter ...

Av fia - 14 mars 2010 21:24

Denna blogg kommer som dom flesta att handla om mig och mitt liv. Mina innersta tankar. Ni kommer att få inblick i hur det är att driva ett litet företag och hur det utvecklas. Mitt hem är min borg brukar man säga och det kan nog stämma in på mig...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards